Úgy gondolom ez a téma örök érvényű és nem csak az alapellátó gyermekorvosoknál szükséges várni a rendelőben még akkor is ha van időpontjuk.
Hát nézzünk megint a kulisszák mögé.
Az időpontokat előre tippeljük meg, nem tudjuk a tervezett panaszhoz igazítani. Ezért találtuk ki a 15 perces intervallumokat a betegrendelésen és 20 perces intervallumokat tanácsadáson. Betegrendelésen a kacifántosabb történetek is beleférnek ebbe az időbe az esetek nagy részében, a tanácsadáson pedig lehetőség marad a legfontosabbra – kérdezni!
Na de ha ez működik miért is kell várni?
Mert az akut betegellátás nem tervezhető, legalábbis magyar mentalitás szerint nem. A fejlett országokban az egyik legmagasabb orvos-beteg találkozási számmal bírunk, közel évi 11 vizsgálat jut átlagos egy magyar állampolgárra évente. Tőlünk nyugatra ez 3. És ebben benne vannak az újszülöttek is, akik koruknál fogva minimum 6-szor megjelennek a rendelőben!
Tőlünk balra csak azért mert valaki lázas, vagy köhög nem megy / nem tud azonnal orvoshoz fordulni, így az ellátások előre tervezhetőbbek. Mert van, hogy telefonos segítségkérés fut be – ezért is preferáljuk az elektronikus kapcsolattartást, mert az nem akasztja meg a betegrendelést és Önöknek sem kell néha 15 percig várni a vonal végén.
Éppen ezért a 15 perces időpontok között mindenki mást is ellátunk. Mert van akinek az állapota nem engedi meg a várakozást a következő szabad időpontig. Az ilyen esetek egy része sajnos mentőhívással is párosul, az pedig a hívástól kb 40 perc múlva érkezik meg. Ebben az esetben vagy mindenki vár a mentő megérkezésére, vagy a beteg gyermek folyamatos megfigyelése közben más betegeket is ellátok. 1-1 oltás még ebbe belefér, de ugye a rendelő ajtaja direkt zárható, mert az ott tapasztaltak / elhangzottak másra nem tartoznak.
De talán a legfontosabb az az elv, amihez próbálom tartani magam: amikor valaki sorra került, időponttól függetlenül, akkor a figyelmem és az időm osztatlanul az Övé. Ez a figyelem pedig a beteghívásnál kezdődik, ha tehetem az elektronikus behívás mellett név szerint is hívom a várakozókat – ezt azért gondoltam elmondani, mert volt, hogy valaki arról panaszkodott, hogy hiába jött be a rendelőbe csak időpontosokat hívok, mert névvel hívtam a kis betegeket.
Hogyan tudnak Önök változtatni ezen?
- Érkezzenek időben, kabátot, 3 felsőt már a váróban vegyék le, ezzel mind az Önök után következők várakozási idejét csökkentik.
- Ha sürgős ellátásra van szükségük telefonáljanak, még akkor is ha már úton vannak vagy épp beérnek a rendelőbe – kamerát sajnos nem állíthatunk fel és van, hogy órákig nem jutunk ki a szobából!
- Ne felejtsenek el a kioszkon bejelentkezni, így látjuk, hogy megérkeztek!
- Ne csak a rendelés elejére és végére érkezzenek.
- Pár pro tipp: esőben és havazásban üres a rendelő. Hétfőn időpont nélkül minimum 1 órás várakozásra készüljenek az őszi – téli időjárásban. Szerdán valahogy senki sem beteg. Ki korán kell aranyat lel, na meg üres várót, csütörtök reggel 9 előtt nagy a csend!
- Szabadságolás alatt – akár mi helyettesítünk, akár minket helyettesítenek – nagyobb várakozásra készüljenek.
- Tanácsadásra legalább 5 perccel hamarabb érkezzenek meg, hogy időben levetkőzhessenek! Ha mégsem jönnek mondják le az időpontjukat, de számoljanak azzal, hogy 4-6 hetes előjegyzéssel dolgozunk!
2025.01.19.